Gedurende de 30 day challenge: zorg goed voor jezelf, onderneem je de komende 30 dagen een aantal activiteiten die goed zijn voor je welbevinden. Het zijn kleine activiteiten die je niet veel tijd kosten, maar wel zorgen voor een goed gevoel. En het leuke is, dat je door zoveel activiteiten in 30 dagen te doen je kunt kijken of de activiteit je goed bevalt. Daarna kun je van de activiteit die je aanspreekt een 30 day challenge  maken om te kijken of dit een gewoonte is die je graag aan je leven toe wilt voegen.

Ruim je huis of je werkruimte op

Opruimen maakt een mens gelukkig. Niet zozeer het opruimen zelf, maar het gevoel dat je achteraf hebt. Je merkt dat het rust geeft en meer overzicht. Hoe meer spullen in huis des te minder concentratie. Rommel vraagt ongemerkt veel energie . Bij het opruimen gaat het om twee dingen: wegdoen en opruimen. Spullen die je niet meer nodig hebt  verkoop je, geef of gooi je weg en spullen die je nog wilt houden geef je een vaste plek. Marie Kondo heeft er een methode voor ontwikkeld. Wil je meer lezen over opruimen lees dan mijn blogs: Konmari methode: al je spullen opgeruimd in 30 dagen en Minsgame: de challenge die je echt gedaan moet hebben.

Probeer iets nieuws

Nieuwe dingen doen zorgt ervoor dat je groeit. Je leert er van en het maakt je leven spannend. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Je hoeft niet meteen een ballonvaart te gaan maken of te bungy jumpen. Lees eens een andere krant of bekijk een andere nieuwssite; geniet van nieuwe muziek; wees creatief: schilder, teken, schrijf of draag iets ongewoons.

Maak een gezonde lunch voor jezelf

Gezonde voeding heeft invloed op je intelligentie, leervermogen, concentratie en geheugen. Het houdt je energieniveau op peil en helpt tegen stress. Je zit lekkerder in je vel en je bent minder vatbaar voor ziektes.

Kijk een avond geen tv

Als je geen tv kijkt, heb je ineens een paar uur extra tijd waarin je allerlei dingen kunt doen je je nog graag wil doen: een boek lezen, een verhaal schrijven, praten met je partner, een wandelingetje maken, naar muziek luisteren.

Doe iets aardigs voor een ander

Iets aardig doen voor een ander maakt je dag mooier. En de dag van die ander wordt ook mooier. Misschien wil die ander ook iets aardigs doen voor iemand anders. In onderstaand filmpje: Kindness Boomerang kun je zien hoe aanstekelijk aardig zijn voor een ander werkt.

Probeer eens een krachtoefening

Kracht training zorgt er voor dat je spiermassa opbouwt en hierdoor sterker wordt. Dit heeft voordelen in het dagelijks leven, want kracht heb je bij ogenschijnlijke simpele handelingen nodig. Fietsen, lopen, stofzuigen, boodschappen tillen. Krachttraining is belangrijk om te voorkomen dat je op latere leeftijd sneller achteruit gaat.

Maak een wandeling van 30 minuten

Er zijn maar weinig dingen waar je zowel geestelijk als lichamelijk van opknapt als een wandeling. Wandelen heeft een positieve invloed op de conditie van je hart- en bloedvaten. Het verlaagt je bloedruk en je slechte cholesterol. Wandelen is zeer goed voor je spieren en botten. Tijdens het wandelen activeer je de hersenschors. Die zorgt ervoor dat er een rem komt op al de gebieden in je brein die voor negatieve gevoelens zorgen. Wandelen verbetert dus je stemming.

Noteer 5 dingen waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheid is aandacht hebben voor de goede dingen in het leven en erkennen dat we die vaak aan iets anders dan onszelf te danken hebben. Aan onze omgeving, aan mensen om ons heen. In plaats van de aandacht te richten op iets wat er misgaat of wat er aan ontbreekt kijk je naar wat je al hebt.

Het voelen en tonen van dankbaarheid is een van de eenvoudigste manieren om je in korte tijd een stuk gelukkiger te voelen. Als het je lukt om dankbaar te zijn, heb je vaker positieve emoties, ben je tevredener met je leven en heb je positieve verwachtingen van de toekomst. Ook heb je minder gevoelens van angst en depressie. Vind je het lastig om 5 dingen te noteren?  Denk aan dingen die je hebt meegemaakt: iets lekkers gegeten, iemand deed iets aardigs voor je. Denk aan je jeugd, je partner, het gebied waar je woont. Het volgende filmpje brengt je misschien op ideeën.

Neem een warm bad

In een warm bad kun je even alleen zijn met je gedachten of een goed boek. Je spoelt je zorgen letterlijk van je af. Daarnaast heeft badderen ook voordelen voor je fysieke gezondheid: het verlicht spierpijn en draagt bij aan een goed nachtrust.

Volg een fitness les op internet

Er zijn op You tube heel wat fitness filmpjes te vinden. Er zijn filmpjes voor beginners en gevorderden. Fitness is goed voor je lichaam en geest. Hieronder vind je een eenvoudige fitness les.

Noem hardop 3 dingen die je leuk vindt aan jezelf

Mensen vinden het vaak lastiger om positieve dingen over zichzelf te zeggen dan negatieve dingen. In je hoofd is er altijd wel de interne criticus die van alles op je aan te merken heeft. Door hardop 3 dingen te zeggen die leuk aan je zijn geef je je zelf een groot compliment en verbeter je je zelfvertrouwen

Relax met je favoriete film

Zoek een leuke film uit, en ga er even lekker voor zitten in je luie stoel. Drankje en een hapje erbij en je hebt je eigen bioscoop!

Ruim je inbox op

Door de inbox op te ruimen krijg je weer overzicht. Maak aparte mappen en bewaar daar de mails die je graag wilt houden. Mails die je binnen 5 minuten af kunt handelen doe je meteen. Mails die een langere tijd van je nodig hebben plan je in je agenda in zodat je er de tijd voor kunt nemen.

Verzorg je zelf: was je haar, scrub je huid, lak of knip je nagels

Neem er eens lekker de tijd voor. Ga op je gemak onder de douche scrub je huid en was je haren. Smeer je daarna in met een heerlijke body lotion en trek je leukste kleding aan. Daarna krijgen je nagels een beurtje. Misschien knip je je nagels lekker kort of laat je ze liever gewoon lang en lak je ze in een mooi kleurtje. Hierna voel je je als herboren.

Volg een yoga les op internet

Er zijn op You tube heel wat yogafilmpjes te vinden. Er zijn filmpjes voor beginners en gevorderden. Yoga is goed voor je lichaam en geest. Hieronder vind je een eenvoudige yoga les.

Maak een lijst met doelen voor jezelf

Doelen stellen is een belangrijk hulpmiddel om de dingen voor elkaar te krijgen die je zou willen bereiken. Denk maar eens aan een voetbalwedstrijd. Zonder doel schiet iedere speler de bal alle kanten uit en komt er niets van de wedstrijd terecht. Zodra elke speler weet waar het doel is, komt er richting in het spel en kan het doel behaald worden. Dit gaat ook zo met dingen die je wilt bereiken. Als je een doel gesteld hebt weet je welke richting je heen wilt. Hak grote doelen in kleine subdoelen en werk al deze subdoelen een voor een af. Uiteindelijk bereik je het grote doel. Je kunt werken met jaardoelen, maanddoelen, weekdoelen en doelen voor een dag.

Luister naar een podcast

Op Spotify zijn heel veel podcasts te beluisteren. Bij het onderdeel zoeken kun je podcast aan klikken en vervolgens kiezen uit 13 categorieën zoals: verhalen, waargebeurde misdaad, nieuwe en politiek, comedy, sport en spel, maatschappij en cultuur, educatief, lifestyle en gezondheid, business en technologie, kunst en entertainment, muziek, spelletjes en kids en familie. Ook kun je kijken op 2 hitlijst voor podcasts. Op de toppostcast staan 200 podcasts genoemd en op de trending podcasts staan er 50. Alleen al het zoeken van een podcast geeft je uren plezier, laat staan als je ze gaat beluisteren.

Kook iets speciaals voor jezelf

Lekker eten is altijd een goed idee. Kijk eens op internet naar lekkere gerechten die je nog nooit gegeten hebt. Stel een menu samen met een voor-, hoofd- en nagerecht. Haal de benodigde ingrediënten in huis en kook speciaal voor jezelf een super etentje. Misschien is het ook nog wel een leuk idee om iemand uit te nodigen om met je te eten. Kaarsje aan, muziekje erbij en je dag kan niet meer stuk.

Trakteer jezelf op iets wat je fijn/leuk vindt

Deze activiteit is natuurlijk voor iedereen verschillend. De een denkt hierbij misschien meteen aan iets materieels: een lekker geurtje, een mooie bos bloemen, die leuke blouse die je al zo’n tijd wilde hebben. Maar je kunt natuurlijk ook denken aan iets niet –materieels zoals bijvoorbeeld een wandeling door het bos, luisteren naar je lievelingsmuziek, op bezoek bij je allerbeste vriendin, een boek lezen. Je weet zelf vast nog wel veel meer leuke dingen te verzinnen.

Probeer een nieuw product

Koop eens bij de winkel een product dat je nog nooit gekocht hebt. Misschien leer je wel iets nieuws.

Doe een rekoefening gedurende 1 minuut

Je spieren rekken is natuurlijk altijd goed.

Doe een powernapje

Je kunt om verschillende redenen moe zijn overdag. Dit kan door een slechte nachtrust komen, maar je kunt je ook moe voelen door wat je eet. Als je te weinig eet of te veel suikers eet bijvoorbeeld. Verstoring van je interne klok kan ook invloed hebben op je eigen niveau. Bijvoorbeeld als je overschakelt van de zomertijd naar de wintertijd of andersom. Om je energieniveau weer te herstellen is een powernap een goed idee. Je doet een kort dutje(10-20 minuten) overdag. Zet een timer en sta meteen op als de timer afgaat.

Bepaal wat energie vreters en energie gevers zijn voor jou

Sla je agenda open en kijk naar de dingen die je de afgelopen week hebt gedaan. Kijk welke activiteiten je energie geven en welke dingen je energie kosten. Bijvoorbeeld sporten. Als je een hekel aan sporten hebt , vind je het vast een energie vreter. Houd je van sporten dan kost dat je misschien wel fysieke energie, maar geeft het je veel mentale energie. Dan is sporten een energiegever. Denk ook aan afspraken met je vrienden of familie, het poetsen van je huis, een avondje Netflixen kost het je energie of krijg je er juist energie van? Als je een lijstje hebt gemaakt, doe dan meer van de energie gevers en verban de energievreters uit je leven.

1 dag geen telefoon/Instagram/Facebook

Een dag zonder telefoon kun je je vast niet voorstellen, daarom is dit is vast een heftige activiteit . Ik zal daarom wat voordelen noemen zodat deze dag misschien wel te overzien is.

-Nu je niet steeds met je telefoon bezig bent heb je tijd om de wereld om je heen te bekijken.
-Je deelt nu waarschijnlijk best veel informatie via Whatsapp, Instagram of Facebook. Morgen heb je veel te vertellen aan je vrienden.
-Je krijgt minder prikkels en wordt daardoor dus minder afgeleid.
-Je bent een hele dag niet bereikbaar: dat is ook wel eens handig en relaxed.

Zoek contact met een oude vriend

Er is vast wel iemand in je omgeving die je al maanden en wellicht wel jaren niet gesproken hebt. Probeer het telefoonnummer of het adres van die ander eens te achterhalen en zoek contact. Wie weet wat een leuke herinneringen jullie op kunnen halen.

Maak een wandeling en maak foto’s van wat je onderweg ziet

Je gaat op pad en je neemt je fototoestel of mobiel mee en maakt van alles waar je aandacht naar uit gaat een foto. Bekijk achteraf eens wat je allemaal op de kiek hebt gezet. Wat valt je op?

Vraag je familie om feedback over wat je kunt verbeteren

Feedback van anderen geeft een kijk op jezelf. Wie weet zitten er wel punten bij waar je iets aan hebt.

Schrijf een verhaal

Als je van schrijven houdt dan is dit vast een heerlijke opdracht. Als je niet van schrijven houdt  kun je inspiratie opdoen op internet. Denk hierbij aan Pinterest of Instagram.  Als je op verhaal schrijven/ inspiratie zoekt kun je heel veel ideeën vinden. Je kunt ook doen aan speed writing. Je zet de timer op 10 minuten en begint met schrijven wat er in je op komt. Het maakt niet uit wat je schrijft, ook al is het de grootste onzin van de wereld.

Doe een ademhalingsoefening

Ademhalingsoefeningen kunnen helpen bij het voorkomen van aandoeningen of het verhelpen ervan. Bewust ademhalen helpt je om maximaal te presteren, je bloedruk te verlagen en gevoelens van kalmte en ontspanning geven.

Kleur een mandala

Mandala’s zijn verschillende meetkundige figuren. Ze ontstonden in India. Het woord Mandala betekent cirkel. Het kleuren van mandala’s geeft je rust en helpt je te focussen op het hier en nu. Tegenwoordig vind je in boekwinkels een grote verscheidenheid aan kleurboeken voor volwassenen. Ook op internet zijn voorbeelden van mandala’s te downloaden.

Mijn ervaringen met deze 30 dagen challenge:

Ik deed alle 30 activiteiten. De activiteiten waren gemakkelijk te doen. Het kostte niet veel tijd en alle activiteiten zorgden voor een goed gevoel achteraf.

Het huis opruimen, gezond lunchen, af en toe een avond geen tv kijken, aardige dingen doen voor anderen, wandelen, noteren waar ik dankbaar voor ben, een warm bad nemen, een verhaal schrijven, doelen stellen en naar een podcast luisteren zijn activiteiten die ik gewoonlijk al  met grote regelmaat doe. Deze activiteiten geven mij altijd erg veel energie en voldoening. Ik zal deze activiteiten daarom nog heel vaak doen.

Een Yogales of fitness les op internet volgen en kracht- en rekoefeningen doen waren activiteiten waar ik vooraf best tegenop zag. Nadat ik ze gedaan had merkte ik dat ik het wel heel leuk vond om ze te doen.  Ik fiets en wandel veel en deze oefeningen zouden hierop een goede aanvulling zijn. Misschien maak ik hier nog wel eens een keer een 30 day challenge van om te kijken of ik hier een gewoonte van kan maken .

De activiteiten zoals het doen van een powernapje of ademhalingsoefeningen, contact zoeken met oude vrienden en mijn telefoon een hele dag niet gebruiken vond ik wel leuk om een keer te doen, maar ik ben niet van plan ben om ze vaker te doen.

Welke activiteit spreekt jou aan? Ben jij  door deze blog geïnspireerd om de “30 day challenge: Zorg goed voor jezelf “te gaan doen?