leestijd: 3 minuten
Als je mensen hoort over mediteren moet het geweldig zijn. Ik ben het al jaren van plan, maar begin er nooit aan of als ik begin dan houd ik het nooit lang vol. Het leek me daarom een goed idee om me in deze maand toch maar eens een 30 day challenge mediteren te gaan starten.

Wat is mediteren?


Tijdens mijn pogingen in het verleden verliep het mediteren niet echt goed. Gedachten vlogen alle kanten op en en van stil tot mezelf komen kwam niet veel. Ik kreeg kriebel op mijn rug, had het gevoel dat ik het niet goed deed. Na 1 of 2 pogingen gaf ik het op en bedacht dat ik mediteren te moeilijk vond en dat het niets voor mij was.  Nu had ik me helemaal niet goed verdiept in wat mediteren nu precies is dus daarom ben ik me eerst maar eens gaan oriënteren en gaan lezen over mediteren wat je tijdens een meditatie doet.

Niet zweverig?


Mediteren wordt gebruikt in spirituele tradities, maar eigenlijk is er niets zweverigs aan. Mediteren is gewoon zitten en ademen en je gedachten voorbij laten komen zonder er een oordeel over te hebben of met je gedachten mee te gaan. Je laat je gedachten komen en gaan en je ervaart geen spanning over wat je allemaal nog moet doen of wat je net gedaan hebt.

Gedachten als wolkjes aan de lucht

 


 Om goed te begrijpen wat mediteren precies is helpt  het volgende verhaaltje vast.
Je kunt je geest als de staalblauwe lucht zien. Als je je goed voelt zijn je gedachten wolkjes die langs die stralend blauwe lucht drijven. Als je je minder goed voelt zijn de wolken dikker en dichter en soms zo dicht dat je die stralend blauwe lucht niet meer ziet, maar de staalblauwe lucht is er gewoon wel. Als je in een vliegtuig zit en je boven de wolken vliegt zie je dat duidelijk. De staalblauwe lucht is er gewoon, de wolken hangen er gewoon voor. Mediteren zorgt ervoor dat je als het ware  voorbij de wolken kijkt om de staalblauwe lucht te zien.

Kan iedereen mediteren?


Er is geen goed en geen fout. Er is alleen niet-mediteren en wel mediteren. Je hoeft tijdens het mediteren niets te veranderen, te bereiken of op te lossen. Het gaat vooral om het vinden van je ontspanning in het nu in plaats van in de toekomst.

Wanneer kun je het beste mediteren?


Kies een vast moment om te mediteren. Doe het bijvoorbeeld aan het begin van de dag of juist aan het einde van de dag. Door een vast moment te plannen kun je het beter volhouden. Het beste moment is in de ochtend, maar het kan ook s’avonds of zelfs gedurende de dag. Als je mediteert in de ochtend dan heb je er de hele dag profijt van. Er zijn ook mensen die mediteren om in slaap te komen. Na het mediteren val je vaak in een heerlijke diepe slaap. Je kunt ook de momenten dat je ergens op moet wachten of wanneer je in de trein zit benutten om te mediteren.

Wat doe je tijdens meditatie? 

 

Meditatie is niet je hoofd leeg maken. Gedachten horen in je hoofd. Je observeert je gedachten.
-Je richt je aandacht op het hier en nu. Naarmate je vaker mediteert wordt je er steeds beter in. Je wordt je steeds meer bewust van het moment. Dit doe je door gewoon te zitten en je aandacht op je ademhaling te houden, en jezelf terug te brengen als je gedachten alle kanten op gaan. Steeds maar weer totdat het vanzelf gaat. Je kunt het zittend, liggend en zelfs stand of lopend doen. Blijf zitten totdat je timer af gaat of dat de stem van een geleide meditatie stopt.
-Je sluit je ogen, of je houdt ze gewoon open en je ademt door je neus in en ademt door je mond uit in een rustig tempo.
-Je kunt je ook op een punt richten of bijvoorbeeld naar een vlammetje kijken .
-Als je afgeleid wordt dan richt je je weer op je ademhaling. Je kunt bijvoorbeeld zeggen je tegen jezelf: “Ik adem in en ik ben me bewust dat ik inadem, ik adem uit en ik ben me bewust dat ik uit adem”.
-Als er gedachten in je hoofd komen dan stel je voor dat je gedachten wolkjes zijn die voorbij gaan, je ene oor in en je andere oor er weer uit zonder er een oordeel over te hebben.
– Je kunt ook een geleide meditatie doen. Je kunt dan naar een you tube filmpje of een app luisteren en je wordt dan  door de stem van de spreker door de meditatie heen geleid.Het voordeel is dat je je niet druk hoeft te maken over de tijd en de opbouw van de oefeningen.

Hoe leer je mediteren?


Mediteren leer je door het elke dag te doen. Je begint met 1 minuut, daarna 2 minuten en gaat door totdat je het ongeveer 30 minuten vol kunt houden. Het is het zelfde als je buikspieren trainen. Eerst zal het heel lastig zijn om het 1 minuut vol te houden, maar je zult merken dat het steeds beter gaat en je het langer vol kunt houden.

De voordelen van mediteren:

  • Je leert te leven in het moment
  • Je vermogen om met compassie naar jezelf en anderen te kijken neemt toe.
  • Je hebt het gevoel dat je meer tijd hebt
  • Je kunt je beter concentreren
  • Je beseft dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachten hebt
  • Je krijgt minder stress en angst
  • Je wordt rustig en kalm
  • Het verzacht pijn
  • Je leert signalen van je lichaam beter herkennen
  • Je vergroot je focus
  • Je komt in contact met je intuïtie
  • Je wordt creatiever
  • Je geheugen verbetert
  • Je krijgt meer energie
  • Je ontspant je lichaam
  • Je laat piekergedachten los
  • Je kunt beter slapen
  • Je komt dichter bij je gevoel

    Wat heb je nodig om te mediteren?

     

    1.Een ruimte waar je niet gestoord wordt en waar je je comfortabel voelt.
    2.Als je zittend wil mediteren: een rechte stoel, een gemakkelijke stoel of een meditatie kussentje.
    Wil je in een stoel mediteren, let er dan op dat je boven-en onderbenen in een  hoek van 90 graden kunnen staan. Zit rechtop met je onderrug recht.
    3.Als je een geleide meditatie doet. Kun je naar een you tube filmpje of een app luisteren .
    4.Je kunt een klankschaal gebruiken om het begin en het eind van de meditatie te markeren.
    5.Draag gemakkelijke niet te strak zittende kleding. Kleed je niet te koud aan want je bloeddruk en je lichaamstemperatuur dalen iets tijdens het mediteren.

    Je bent nu wat meer op de hoogte wat mediteren inhoudt, in mijn volgende blog lees je nog meer over mediteren en wat ik van de challenge geleerd heb