In mijn vorige blog vroeg ik me af of mediteren te leren is. Ik ben toen informatie gaan zoeken over mediteren om te kijken of ik de challenge mediteren aan zou gaan. In deze blog geef ik nog wat informatie en tenslotte laat ik weten hoe ik gestart ben met mediteren en geef ik aan of ik in een maand tijd geleerd heb om te mediteren .

Welke soorten meditatie zijn er?

-Ademhalingsmeditatie: (voor beginners)

Je volgt bewust de ademhaling. Je aandacht wordt hierdoor automatisch naar het hier en nu getrokken. Het geeft je ook de mogelijkheid om je te kunnen focussen. Je ademt in en uit door je neus. Er zijn 2 soorten ademhalingsmeditaties:
a. Ademhaling tellen meditatie. Je telt elke inademing en uitademing. Als je bij tien bent of als je de tel bent kwijt geraakt begin je weer bij 1.

b. Ademhaling volgen meditatie: Je brengt je aandacht naar de ademhaling. Je volgt de ademstroom van je neus naar de onderbuik en dan naar de plek waar de ademhaling je lichaam weer verlaat.

-Bodyscanmeditatie: (beginners)


Je focust op de sensaties die je in je lichaam ervaart. Je kunt deze meditatie liggend of zittend doen. Als je zit ben je vaak wat alerter. Dit is wel van belang want bij een bodyscan meditatie val je gemakkelijk in slaap of droom je gemakkelijk weg. Het is dus een uitstekende manier om in slaap te vallen als dat je niet makkelijk af gaat.

Mantrameditatie: ( beginners)

Bij deze meditatie ligt de focus op het in jezelf uitspreken en repeteren van een klank of een woord. Je kunt bestaande mantra’s gebruiken, maar je kunt ook zelf een mantra verzinnen. Het hoeft geen bestaand woord te zijn en het mag uit meerdere lettergrepen bestaan.

-Objectmeditatie: ( beginners)


Je kijkt naar een voorwerp en je focust op het voorwerp bijvoorbeeld een kaars. Je kijkt met een softe blik. Als je aandacht afdwaalt, dan keer je weer terug naar de vlam.

 

-Zit-sta en loopmeditatie:(gevorderden)


Het doel van de meditatie is met je volledige aandacht en betrokkenheid een activiteit uit te voeren.  Bij een loopmeditatie kun je bijvoorbeeld bij elke stap met je linkervoet links te zeggen en bij een stap met je rechtervoet rechts.Ook kun je letten op de afwikkeling van je voet tijdens het lopen.

-inzichtmeditatie: (gevorderden)


Je leert op een directe en niet- oordelende manier ervaringen in jezelf observeren. Je ziet het moment zoals het is, zonder oordeel.

Nu- meditatie: (gevorderden)


De focus ligt op het horen, zien, voelen en zijn.

 

Hoe ben ik gestart ben met mijn 30 day challenge : mediteren?


1.Al lezend werd ik enorm enthousiast om te gaan beginnen. Het leek me niet zo moeilijk , je kan het niet fout doen en de voordelen spraken me ook enorm aan.
Uit ervaring weet ik dat als je iets planmatig en stap voor stap aanpakt, het meestal wel lukt en dat je het dan ook lang vol kan houden.

2.Ik heb me voorgenomen om elke dag te mediteren en heb dit in mijn agenda ingepland. Om het goed te laten slagen heb ik ook een vast moment gepland n.l. elke morgen als ik uit bed kom. Ik ben begonnen met de eerste vorm van mediteren: Ademhalingsmeditatie.
3. Ik ben begonnen met 1 minuut mediteren en heb de tijd ingesteld op mijn mobiel. Elke dag heb ik het mediteren met 1 minuut verhoogd.
4.Nadat ik op 15 minuten zat ben ik de minuten niet meer gaan verhogen, maar ben in de ochtend en in de avond gaan mediteren.

13 dingen die ik heb geleerd van 30 dagen mediteren:

  1. Doordat je met mezelf afspreekt om elke dag te mediteren, kom je in een soort regelmaat terecht. Het wordt eigenlijk net iets gewoons zoals tanden poetsen.
  2. De eerste dagen moet je jezelf er echt wel toe zetten om te gaan zitten en te starten, maar na verloop van tijd merk je dat je er steeds meer zin in krijgt om te mediteren. Sterker nog ik ben het zelfs ’s morgens en ’s avonds gaan doen, gewoon omdat ik het fijn vond.
  3. Soms komen er veel gedachten en kun je ze goed voorbij laten gaan, maar soms ga je helemaal met de gedachten mee en realiseer je je ineens dat je aan het mediteren bent. Je gaat dan weer naar je ademhaling terug en je mediteert dan weer verder.
  4. Soms sukkel je een beetje in slaap en je schrikt er dan van en je gaat dan weer gauw verder met het tellen van je in- en uitademingen.
  5. Naarmate je meer gaat mediteren, lukt het ook steeds beter om je gedachten zonder oordelen voorbij te laten gaan.
  6. Door het mediteren besef je dat je niet je gedachten bent, maar gedachten hebt.
  7. Het is heel fijn om een begeleide meditatie te doen. Je hebt houvast aan de stem van degene die de meditatie in spreekt en je wordt niet zo snel door je eigen gedachten afgeleid.
  8. Op internet is er veel keuze in begeleide meditaties. Sommige sprekers zullen je aanspreken en sommige niet. Dat is een kwestie van smaak.
  9. Ik merkte dat ik overdag van tijd tot tijd even een mini meditatie deed(een paar keer diep in en uit ademen tussen twee werkjes door b.v. als ik stond te wachten op de printer)en dat had een heel ontspannend en verfrissend effect op mij .
  10. Tijdens de ochtend meditatie liet ik de dingen die ik die dag niet nodig had los en ik focuste me op hoe ik de dag graag zag verlopen en tot mijn verbazing verliep de dag ook vloeiender en vlotter en meer zoals ik het graag gezien had.
  11. In deze maand lag mijn focus heel erg op het mediteren, ik ging er over lezen en bekeek allerlei video’s over mediteren. Het viel me op dat er heel veel mensen met mediteren bezig zijn en ik ontdekte steeds meer blogs en vlogs over mediteren en werd hierdoor er ook steeds enthousiaster over.
  12. Ik vond op Spotify meditatie muziek. Er zijn tracks met natuurgeluiden(zee, vogels, watervallen enz) en ik vond ook echte meditatiemuziek van bijvoorbeeld. Snatam Kaur, Jai-Jagdeesh,Allexia Chellun.Het is heel fijn om tijdens deze muziek op je ademhaling te focussen, of de mantra’s die gezongen worden mee te zingen(zachtjes in je hoofd of lekker hardop).
  13. Ik had al zo lang rond gelopen met het idee om met mediteren te starten, maar deed het nooit. Ik hoorde altijd dat zeurende stemmetje in mijn hoofd ga er nu eens mee beginnen. Nu heb ik het gewoon gedaan en daar ben ik heel trots op en blij mee. En 1 ding is zeker, ik ga het in de volgende maanden zeer zeker volhouden. Door het mediteren leef ik veel meer in het nu en ik voel me rustiger en minder gehaast. Hopelijk ga ik de andere voordelen die ook nog genoemd zijn in dit artikel zelf ook nog ervaren als ik meer ervaring in het mediteren krijg.Tenslotte nog mijn antwoord op de vraag of mediteren in een maand tijd te leren  is.
    Ja . Je kunt er in ieder geval heel enthousiast van worden en de drive krijgen om er mee door te gaan.Ik ben benieuwd of je door deze 30 days challenge ook enthousiast geworden bent voor mediteren. Ga jij de uitdaging aan?Laat het me weten!