Rust en Happiness met Marie Kondo

Nadat ik de 30 day challenge Minsgame gedaan had, wilde ik doorgaan met opruimen, maar nu met de KonMari methode. Deze methode is bedacht door de  Japanse Marie Kondo. Op Netflix kun je  een documentaire van haar zien. In die filmpjes gaat Marie als opruimcoach naar gezinnen om ze te helpen met opruimen van hun huizen en deze te transformeren tot ruimtes met veel rust en happiness. Marie Kondo is met haar opruimmethode wereld beroemd geworden.

Hoe moet je beginnen met de Konmari methode?

 

Marie Kondo geeft in haar boek: “Opgeruimd !”  aan dat je het beste volgens een vaste volgorde kunt opruimen en ze hanteert daarbij ook nog een aantal basisregels.
Opruimen volgens een vaste volgorde

  1. Kleding: Je gooit alle kledingstukken die je bezit op je bed, zodat je goed kun zien hoeveel je wel hebt. Vervolgens bekijk je elk kledingstuk en bedenk je of je blij wordt van dit kledingstuk(graag draagt). De kledingstukken waar je blij van wordt hang je terug in je kast en de andere kledingstukken doe je weg.
  2. Boeken: Leg alle boeken op een stapel, zodat je goed kunt zien hoeveel boeken je hebt. Vervolgens doe je het zelfde als bij je kleding. Je bedenkt of je blij wordt van de boeken. De boeken die je blijdschap geven zet je terug in de kast en de boeken die dat niet doen, doe je weg.
  3. Niet zakelijke papieren:
    Bij papieren kun je denken aan: rekeningen, bonnen, kortingsbonnen, verzekeringspapieren, aantekeningen, belastingpapieren, onroerend goed papieren, auto papieren, recepten, garantiebewijzen, handleidingen, salarisstroken, wenskaarten, studie materiaal, diploma’s, folders en brochures, paspoorten, trouwboekje, inpakpapier, krantenknipsels, puzzelboekjes, schrijfblokken, inentingsboekjes, kalenders, planners, oude agenda’s, tijdschriften enz.Het advies van Marie Kondo is om alle papieren weg te gooien, tenzij ze tot een subcategorie behoren. De subcategorieën zijn:
    a.Papieren die afgehandeld moeten worden. Die een deadline hebben of dwingen tot snelle actie.
    b. Papieren die tijdelijk bewaard moeten worden b.v. cadeaubonnen
    c. Papieren die altijd bewaard moeten worden
  4. De rest:Alles wat er verder nog in je huis is.
  5. Foto’s
  6. Emotionele herinneringen:bv. De kindertekeningen , dingen die je van andere mensen gekregen hebt e.d.

De 8 basisregels van de KonMari Methode

  1. Blijf opruimen:Doordat je de spullen allemaal bij elkaar legt, wordt het eerst rommeliger dan dat het voorheen was, maar bedenk: het komt goed. Het is goed dat je niet alles in een keer kunt opruimen. Neem er de tijd voor.
  2. Bedenk voordat je op gaat ruimen wat je ideale lifestyle is.
  3. Begin eerst met weggooien/wegdoen.
  4. Berg dingen die bij elkaar horen bij elkaar op.
  5. Berg alles zo op dat je het makkelijk kunt zien.
  6. Gebruik doosjes (zonder deksel of die doorzichtig zijn) om je spullen in op te bergen.
  7. Zet spullen die je niet vaak gebruikt op plaatsen die minder makkelijk te bereiken zijn. Spullen die je vaak gebruikt zet je op plaatsen waar je snel bij kunt.
  8. Vouw alles verticaal op en zet alle spullen recht op neer (indien mogelijk)

 

Wat is verticaal vouwen?
Marie Kondo vouwt spullen verticaal op. Je vouwt alles zo op dat het kleine rechthoekige pakketjes worden die je achter elkaar in een lade of doos kunt zetten, het voordeel hiervan is dat je in een oogopslag ziet welke kledingstukken er in de lade liggen. Andere bijkomstige voordelen zijn, dat de kleding niet zo snel kreukt en je veel ruimte over houdt.

Marie Kondo ontwikkelde een speciale manier voor het opvouwen van o.a. broeken, shirts en tops, ondergoed en sokken.

In dit filmpje demonstreert Marie Kondo een van haar vouwtechnieken.

10 dingen die ik geleerd heb van de KonMari methode

  1. Ik heb een opgeruimd huis. Alles ligt netjes in de kast. Ik kan alles veel beter vinden, dit geeft veel rust.
  2. Mijn kledingkast heb ik al rigoureus opgeruimd maar ik bemerk dat ik nog steeds te veel kleding in de kast heb hangen.Dus hier is nog wel winst te behalen. 
  3. Doordat ik nog veel kleding bewaard heb, kan ik alles minder vaak aan. Dit is een reden om op een later moment mijn kledingkast nog eens goed te bekijken en toch nog meer dingen weg te doen.
  4. Alles heeft nu een eigen plekje waardoor je meer geneigd bent om de spullen netjes op z’n plek terug te leggen want dan blijft alles netjes.
  5. In het begin was  vouwen volgens de Konmari methode lastig en kostte het vouwen meer tijd. Maar als je het een aantal keren gedaan hebt, wordt de nieuwe manier een gewoonte en kun je het net zo snel als op de oude manier.  
  6. De spullen die overgebleven zijn, zijn spullen waar ik echt blij mee ben.
  7. Je denkt bewuster na over de aanschaf van spullen. Als je bedenkt dat je alleen nog maar meer rommel in huis krijgt, koop je het vanzelf niet. 
  8. Aangezien ik voldoende kleding en spullen heb,hoef ik daar geen geld aan uit te geven.Hierdoor spaar ik lekker veel geld uit. 
  9. Doordat ik niet meer hoef te winkelen heb ik nu tijd over om lekker buiten te gaan wandelen of te gaan fietsen of iets anders ontspannends te gaan doen.
  10. Ik irriteer me niet meer aan spullen die ik in huis heb, maar eigenlijk niet wil hebben want alles waar ik geen goed gevoel bij had is weg.
  11. De spullen die ik weggedaan heb, heb ik verkocht of weggegeven. Ik heb er dus geld mee verdiend of ik heb er iemand blij mee gemaakt en dat geeft een heel fijn gevoel.

Ik ben benieuwd of je door mijn project opruimen volgens Marie Kondo ook enthousiast geworden bent. Het heeft mij in ieder geval een positieve vibe gegeven. Ga jij ook je spullen opruimen met de KonMari methode?