Hoe geen kleding kopen mij bewuster maakt van mijn impact op de wereld

De motivatie om geen kleding te kopen was voor mij dat ik ongelukkig werd van mijn “kledingberg”. Ik wilde weten of er meer mensen zijn die besluiten om een bepaalde tijd geen kleding te kopen. Daarom ging ik op onderzoek uit.  Ik begon met het lezen van blogs, luisteren van podcasts , bekijken van TedXtalks en het lezen van boeken. Hierdoor kwam ik  in aanraking met allerlei mensen die heel bewust bezig zijn met hun  impact op onze planeet.

Hieronder vind je een beschrijving van een aantal blogs, podcasts en boeken die mij op dit punt geïnspireerd hebben.

Growthinkers.nl

“We geloven dat bewustwording nodig is om een verandering in gang te zetten en dat iedereen het verschil kan maken” schrijft Jelle Derckx in zijn blog. Daar ben ik het helemaal mee eens. Doordat ik ben gaan lezen over de kledingindustrie en de vervuiling die het teweeg brengt, ben ik me hier bewust van geworden. Hierdoor lukt het mij om mijn gedrag(veel te veel kleding kopen) te veranderen en kan ik het verschil maken.

Op de blog van Growthinkers vind je informatie over persoonlijke groei, minimalisme en bewustwording op het gebied van duurzaamheid. Voor mij is deze blog heel inspirerend.

Podcast het groene hart van

Jelle Derckx heeft in samenwerking met Happinez een podcast gemaakt met als titel: het groene hart van….In de afgelopen 11 weken heb ik bijna alle podcasts die hij gemaakt heeft geluisterd . Er komen in de podcasts  mensen aan het woord die allen met duurzaamheid bezig zijn . Deze podcasts hebben mij zeer bewust gemaakt van alle dingen die een impact hebben op deze planeet. Het inspireerde mij om meer te gaan lezen over de gasten die bij hem op bezoek zijn geweest . Enkele van deze gasten hebben boeken geschreven. Deze boeken ben ik gaan lezen en hierdoor ben ik ook weer bewuster geworden van duurzaamheid.

Een dagje groen. Milieucentraal

Over een dagje groen heb ik in mijn vorige blog(week 8) ook al geschreven. Ook deze site heeft mij geïnspireerd om na te denken over de invloed die je hebt op het milieu. In 3 weken tijd dat ik niet gekeken heb op de site, is er al weer 1679 CO2 besparing bij gekomen. Hier word ik toch wel blij van. Samen kunnen we echt verschil maken.

De verborgen impact, alles voor een eco-positief leven

Babette Porcelijn heeft in haar boek “De verborgen impact, alles voor een eco-positief leven ” uitgezocht wat de meest (verborgen) impact heeft op onze planeet. Ze maakte een top 10

  1. Spullen
  2. Vlees
  3. Wonen
  4. Auto
  5. Plantaardig , vis en drinken
  6. Vliegen
  7. Kleding en textiel
  8. Zuivel en eieren
  9. Badkamer
  10. OV

Kleding en textiel staat op nummer 7. Ik heb me voorgenomen om in mijn 30 day challenges eens te gaan kijken wat ik kan doen met dit hele lijstje. In de blogs over Minsgame en ontspullen met de KonMari methode was ik daar al een beetje mee begonnen, maar nu doe ik dat toch vanuit een ander soort bewust zijn.

Houd mijn blogs bij de 30 day challenges in de gaten want ik ga daar in de komende maanden vast en zeker over schrijven.

Collaction.org

De website start met de vraag:  Wil je van de wereld een betere plaats maken, maar denk je soms dat jouw acties een druppel op de gloeiende plaat zijn? Nu niet meer, want we introduceren : Crowdacting.

Wat is crowdacting
Samen met honderd, duizend of miljoen mensen onderneem je een zelfde actie waardoor je actie niet meer een druppel op de gloeiende plaat is, maar samen met de andere druppels een grote plas. Crowdacting gaat als volgt:

  1.  Iemand stelt een collectieve actie voor en  geeft aan hoeveel  personen mee moeten doen en bepaalt ook een deadline.
  2. Mensen die mee willen doen proberen anderen enthousiast te maken om ook mee te gaan doen voordat de deadline is bereikt.
  3. Wanneer het aantal personen is behaald, wordt de actie gestart.

Je kunt zelf een project starten, maar ook meedoen met een project dat een ander gestart is.

De actie waar ik me op ingetekend heb is : Slow fashion season 2020
In de periode van 21 juni tot en met 21 september 2020 koop je geen kleding. Het  target dat gehaald moet worden is  25000 deelnemers. Er zijn op dit moment 311 deelnemers waarvan ik er 1 ben. Het doel moet over 98 dagen gehaald worden. Daarom roep ik iedereen op die iets voor een betere wereld wil betekenen zich in te schrijven en mee te doen.  3 maanden zijn zo om…en ik kan het weten, want ik ben er tenslotte al 11(bijna 12) weken mee bezig en tot nu toe is het helemaal niet moeilijk! Leuk juist! En mocht de deadline niet gehaald worden, ik ga gewoon door met geen kleding kopen dan ook al is het dan maar 1 druppel op de gloeiende plaat!