Hoe kun je je voornemens om meer te bewegen ook echt volhouden?

Je kent dat wel. Je hebt een feestje gehad, je bent een keer uit eten geweest en je hebt een aantal keer iets meer chips of snoep gegeten dan je normaal doet. Als je op de weegschaal gaat staan, zie je tot je grote schrik dat je een paar kilo bent aangekomen.

Dit overkomt mij ook regelmatig. De laatste keer dat dit gebeurde, bedacht ik deze challenge: Een maand lang elke week 3 x 45 minuten fietsen op de hometrainer. In eerste instantie ben je super gemotiveerd maar na een weekje neemt de motivatie al wat af. Toch is het mij gelukt om dit fietsen een maand en zelfs meerdere maanden vol te houden.

Hoe ik dat deed? Hieronder 11 tips om het ook vol te houden.

  1. Plan het fietsen in je agenda in. Ik plande het fietsen steeds in om half 6 in de ochtend voordat ik ging werken, maar het kan natuurlijk ook op een ander moment.
  2. Als het fietsen gepland staat, houd je dan ook aan je planning. Beschouw deze afspraak met jezelf als een afspraak met een ander. Die zeg je ook niet zomaar af.
  3. Heb je geen zin om te fietsen, zeg dan tegen jezelf: “Ik doe het 5 minuten, als ik dan nog steeds geen zin heb, dan stop ik”. Je zult merken dat als je eenmaal begonnen bent, het na 5 minuten heel leuk is en je gewoon doorgaat.
  4. Luister tijdens het fietsen naar je favoriete muziek. Kies voor een uptempo nummer waardoor je harder gaat fietsen. Wissel dit af met een wat rustiger nummer, zodat je weer wat bij kunt komen.
  5. Een podcast luisteren is ook een goed idee. Terwijl je aan het fietsen bent, leer je wat nieuws over een onderwerp dat je interesse heeft. Twee vliegen in een klap.
  6. Een film of aflevering van een serie kun je tijdens de fietstocht ook goed bekijken. Voor je het weet is de fietstijd voorbij.
  7. Tijdens het fietsen kun je ook je gedachten voorbij laten gaan. Een soort meditatief moment wordt het dan. Je zult versteld staan hoeveel gedachten er voorbij komen. Wellicht kom je nog op hele goede ideeën.
  8. Als je gefietste hebt, kun je de afstand en het aantal calorieën in een boekje noteren. Zo kun je later terug lezen wat je prestaties waren.
  9. Het is ook leuk om je eigen prestaties proberen te verbeteren. De afstand die je de dagen hiervoor afgelegd hebt te verlengen bijvoorbeeld of het aantal calorieën die je verbrandt te verhogen.
  10. Een andere mogelijkheid is om zo lang mogelijk flink door te fietsen. Op het moment dat het lijkt of er geen einde aan de fietstijd komt, kun je bijvoorbeeld op je mobiel alle foto’s in een mapje zetten. Ook kun je Facebook of Instagram checken. Je zult dan wel niet je hoogste afstand fietsen of je meeste calorieën verbranden, maar je maakt je fietsbeurt in ieder geval af.
  11. Vergeet jezelf achteraf niet te belonen. Natuurlijk niet met een lekker hapje maar met een compliment aan jezelf bijvoorbeeld.Wat ik gemerkt heb is dat je op een gegeven moment graag wilt fietsen en er ook echt zin in hebt. Ik kreeg zoveel plezier aan het fietsen dat ik niet anders meer wilde.
    Soms heb ik echt helemaal geen zin, ook niet na 5 minuten. Nou, dan stap ik gewoon van de fiets en geniet ik ervan dat ik even lekker niet hoef te fietsen van mezelf.
    Wat denk je ervan? Zijn dit goede tips waardoor jij de challenge gaat volbrengen. Ik denk het vast wel.