Maak je borst maar nat

Deze week schrok ik best van de 3e week van de challenge van 52 weken duurzaam. Het is de bedoeling dat je minder lang doucht. Aan gezien ik nooit langer dan 2 minuten douche is dat voor mij een makkie. De schrik ontstond toen ik  verder las. Deze week douche je niet alleen korter maar ook koud. In eerst instantie dacht ik : Dat ga ik echt niet doen! Dat kan ik niet!

Wat maakte dat ik toch koud ga douchen?

Op de website staan allerlei tips hoe je deze challenge aan kan pakken. Deze trokken mij over de streep:

  1. Het verhaal over Wim Hof. Wim Hof staat ook bekend als “The Iceman”. Hij zwom onder ijsschotsen door op de Noordpool en hij liep in Finland een halve marathon op blote voeten. Hij bedacht oefeningen de ademhaling, oefeningen met blootstelling aan kou (zoals zitten in een ijs bad) en oefeningen voor mindfulness. Hof zegt dat met zijn methode je je immuunsysteem kunt verbeteren.
    https://youtu.be/qwnEJ18mH14
  2. Het filmpje van  Laura Hof de dochter van de Iceman
    In het filmpje vertelt ze over de voordelen van koud afdouchen zoals betere focus, een goed immuunsysteem, een betere verdeling van voedingstoffen over je organen, betere afvoer van je afvalstoffen en je wordt er blijer van.
    https://youtu.be/3_TBvE86aLk?t=60
  3. De uitzending van Dokters van Morgen: dit filmpje is te zien op www.52 weken duurzaam.nl week 3
    Onderzoekers Kox en hoogleraar Experimentele intensive Care geneeskunde Peter Pickkers bekeken of er wetenschappelijk bewijs is voor de Wim Hof methode.
    Ze ontdekten dat je het immuunsysteem inderdaad kunt beïnvloeden zodat het minder reageert op een ontsteking bijvoorbeeld.  Ze vonden geen aanwijzingen dat het mogelijk is om het immuunsysteem sterker te maken.’
  4. Als je koud gaat douchen is er gebruik je minder gas, waardoor je nog duurzamer bezig bent dan door alleen kort te douchen en je bespaart geld.
  5. Door het koude douchen zit je lekkerder in je vel en krijg je meer energie.

Hoe pak ik het aan?

1. Het koud douchen pak ik stap voor stap aan. Het lijkt me niet verstandig om het te overhaasten.

2. Het filmpje van Wim Hof ga ik een aantal keren bekijken en vervolgens ga ik met toeleggen op de manier van ademen die hij beschrijft. Ik wil wel eens uitproberen of de effecten die hij in zijn filmpje beschrijft bij mij ook zo werken.

3. Ik ga op internet op zoek naar nog meer informatie over koud douchen.

4.Als ik onder de douche stap, moet de thermostaatkraan altijd even lopen voordat hij echt op temperatuur is. Het water dat eerst uit de kraan komt, liet ik normaal stromen omdat het te koud voelt.  Maar nu steek ik mijn voeten, benen, handen en armen meteen onder de koude stralen. Als ik hier aan gewend ben ga ik hetzelfde doen met mijn rug buik, borst en gezicht en haren.

4. De tijd waarin ik met met warm water douche ga ik steeds korter maken totdat ik 5 minuten volledig onder een koude douche kan staan.

Hoe verliep de challenge?

Filmpje Wim Hof

De ademshalingsoefeningen van Wim Hof probeerde ik een aantal malen, maar ik besloot dat ik dat niet ga doen want ik vond het niet prettig om dit te doen.Ik hou wel mijn adem even in als ik onder de douche stap en haal weer adem als ik voel dat ik weer adem moet houden. Ik bemerkte dat dit een mindere schrikreactie geeft.

Onderzoek op internet

Door mijn onderzoek op internet over koud douchen leerde ik veel. Naast de voordelen die ik aan het begin van het blog al noemde zijn er nog meer voordelen n.l.

a. Het immuunsysteem wordt geprikkeld door de schok van het koude water. Hierdoor produceer je meer  witte bloedcellen. Deze witte bloedcellen zorgen voor een betere weerstand.

b. Door koud te douchen ga je rillen en dat stimuleert de aanmaak van bruin vet in je lichaam. Bruin vet zorgt voor de productie van warmte in tegenstelling tot wit vet, dat voornamelijk dient als opslagruimte. Koud douchen zorgt er dus voor dat jouw innerlijke thermostaat de temperatuur weer zelf kan regelen. Je traint als het ware je lichaam om weer om te kunnen gaan met koude en warmte. Tevens zorgt Bruin vet ervoor dat je meer verbrandt, hierdoor val je ook af.

c. Tijdens een koude douche vernauwen  je bloedvaten. Hierdoor gaat je bloeddruk omhoog en wordt het bloed krachtiger door je lichaam gepompt. Om de warmte vast te houden pompt je hart meer bloed naar je organen. Na de koude douche zakt je bloeddruk weer, maar blijft het effect van een verbeterde doorbloeding. Door de betere bloedcirculatie val je af en herstellen je spieren sneller na het sporten.

d. Doordat spieren en bloedvaten samentrekken wordt je huid gladder en strakker. Koud water zorgt er bovendien voor dat je huid minder snel uitdroogt.

Vanaf dinsdag alle dagen onder de koude douche

Trots kan ik melden dat ik vanaf dinsdag alle dagen even onder de koude douche ging. Het lukte me zelfs om vanaf donderdag naast mijn armen, voeten, handen en benen ook m’n gezicht en mijn lichaam aan het begin en het einde van de douche beurt onder de koude douche te doen. Het wordt nu nog een uitdaging om de warme tussenperiode over te slaan en de gehele douchebeurt koud te douchen.

 

Ga ik door met de challenge ?

Ik ga zeker door met koud douchen. Tijdens deze week merkte ik dat ik het de eerste keer het moeilijkst vond om koud te douchen, maar dat het de volgende keren steeds gemakkelijker werd. Verder leverde het mij al een aantal voordelen op: ik douche bewuster, ik start mijn dag fitter en scherper en na de koude douche heb ik het niet meteen warm bij het aankleden. Verder ben ik milieubewust bezig: energie zuiniger en waterbesparend. Wat de effecten op mijn gezondheid zijn kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen. Daarvoor moet ik nog veel meer wennen aan een volledig koude douche. Het haalde me in ieder geval uit mijn comfortzone. Mijn doel is om op korte termijn 5 minuten koud te douchen.