Loop je warm

De tweede week van 52 weken duurzaam: Loop je warm. Op de website van 52 weken duurzaam staan heel veel tips om jezelf warm te lopen.

1. Laat de auto staan en ga lopen of met de fiets.
2. Het je een pakketje besteld laat het dan niet thuis bezorgen, maar haal het lopend op of ga met de fiets.
3. Vind lol in bewegen. Ga regelmatig bewegen en weest trots dat je goed zorgt voor je lijf en je omgeving.
4. Zet de verwarming een graatje lager dan normaal deze week en als je het koud krijgt dan ga je bewegen.
5. Noteer je beweegredenen om duurzamer te willen leven.
6.Ga Ploggen. Dit is joggen en afval opruimen tegelijk.
7. Installeer een stappenteller of gebruik de ommetje app van de hersenstichting
8. Maak je eigen apenkooi op straat en speel het met elkaar.
9.Maak je eigen bootcamp
10. Maak een wandeling voor het ontbijt, doe aan Yoga
11. Doe een 7 minuten intervaltraining
12. Ga dansen.

Hoe verliep deze week en wat leverde het mij op?

Deze week volgde ik niet alle tips op, maar koos ik er een aantal uit om te doen.

Met de fiets of lopen in plaats van met de auto

Eigenlijk let ik er altijd al op dat ik de auto niet onnodig gebruik. De auto gebruik alleen voor verre afstanden . Ik neem de fiets of ga lopen naar elke bestemming die binnen een straal van 10 km vanaf mijn woonplaats ligt. Binnen mijn eigen dorp overbrug  ik ook alle afstanden gewoon met de fiets of lopend. Boodschappen doe ik in principe ook op de fiets. Heb ik veel voorraad nodig dan neem ik de auto. Hierdoor hoef ik minder vaak te tanken en dat bespaart mij weer geld.

Maandag bracht ik een verjaardagskaart, die ik vergeten was te posten, naar een vriendin. Zij kreeg de kaart nu toch precies op haar verjaardag en ik had een heerlijk ritje van 10 km op de fiets. Dinsdag fietste ik ook 10 km naar een vriendin om lekker bij te kletsen. Het was heerlijk op de fiets want ik waaide heerlijk uit op de heen – en terug weg en ik bespaarde geld, want liet mijn auto staan. En zeker niet het minste: Ik werkte aan mijn gezondheid. 

De verwarming een graadje lager dan normaal

Normaal staat de verwarming op 20 graden en deze week stond hij dus op 19 graden. In eerste instantie merkte ik het niet eens, omdat ik toch druk bezig was. Om het niet koud te krijgen had ik een extra vest klaar gelegd en trok ik dat aan zodra ik het koud kreeg. Verder sprong ik zo nu en dan een aantal keren achter elkaar waardoor ik het weer warm kreeg.. Volgens www.milieucentraal.nl bespaar je als je de verwarming 1 graad lager zet €100 per jaar. Toch mooi meegenomen. En het is beter voor het milieu.

De ommetje app

De ommetje app die ontwikkeld is met neuropsycholoog Erik Scherder kende ik niet. Ik installeerde de app en vroeg meteen 10 vriendinnen met mij mee te doen. Zo zijn we een wandelcompetitie met elkaar begonnen. We wandelen op een leuke manier samen, zonder op dezelfde locatie te zijn. Deze app motiveert je om dagelijks een ommetje te maken. Erik Scherder vertelt je na iedere wandeling een interessant hersenfeitje.

Ommetjes lopen zorgt voor een betere vitaliteit en hersengezondheid, waardoor je de kans op stress en ziekteverzuim vermindert.

Blog schrijven

Ik schrijf elke week een blog over 52 weken duurzaam. Hierdoor blijft de challenge goed in mijn hoofd zitten en vergeet ik het niet.  Daarnaast plak ik in mijn bulletjournal elke maand 30 of 31 hokjes. Steeds als het lukt om mijn doel te halen kleur ik een hokje groen. Lukt het niet dan kleur ik het hokje rood. Dit stimuleert me om het doel dat ik wil bereiken ook echt bereik want het ik wil toch graag dat alle hokjes groen gekleurd zijn.

Ploggen en 7 minuten intervaltraining

Voor ik aan de challenge begon had ik nog nooit van ploggen gehoord. Ploggen is een combinatie van joggen met zwerfafval oppakken. Het begon als een georganiseerde activiteit in Zweden rond 2016 en verspreidde zich in 2018 naar andere landen, na toenemende bezorgdheid over plasticvervuiling.
Dit past natuurlijk heel goed binnen duurzaamheid en ik ben dan ook van plan om er binnenkort mee te starten. Joggen lukt mij door een blessure niet meer, maar je kunt het natuurlijk ook wandelend doen. Je hebt dan twee vliegen in 1 klap. Je bent lekker buiten, je beweegt en je ruimt de natuur op.

7 minuten intervaltraining HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Een manier van trainen waarbij je in 7 minuten heel veel spiergroepen traint. Onderzoek toont aan dat 7 minuten bewegen gelijk staat aan een uur intensief bewegen.

De training bestaat uit 12 oefeningen. Bij de  beginners variant doe je steeds 30 seconden 12 oefeningen en heb je 30 seconden de tijd om uit te rusten. Je gebruikt spullen in huis die er al zijn: je eigen gewicht, een muur, de trap of een opstapje.  Hoewel het filmpje voor beginners is, vond ik het best zwaar.

https://youtu.be/JOCTFVtUObM

Ga ik door met de challenge?

Ik ga zeker door met wandelen, fietsen, de ommetjes app , de verwarming een graadje lager en met het bloggen. Over het ploggen en de HIIT ben ik iets minder zeker. Daar moet ik nog eens even goed over nadenken. Ik beleefde daar nog niet echt veel plezier aan. Misschien gaat het ploggen beter als het weer wat beter wordt en HIIT is heel goed voor mijn gezondheid dus het zou wel goed zijn als ik er mee door ging. Misschien gaat het na verloop van tijd vanzelf wel beter als mijn conditie wat beter wordt.

Wat denk jij van deze challenge Lijkt het je leuk om mee te gaan doen met de challenge, schrijf je dan  gratis in op www. 52 wekenduurzaam.nl

 

 

 

 

 

 

  •