leestijd: 3 minuten

Er bestond deze maand geen twijfel over  welke challenge ik zou kiezen n.l: alleen gezonde tussendoortjes eten.

Doordat ik bij mijn maaltijden altijd goed op let dat ik niet te veel eet(en misschien zelfs wel iets te weinig) had ik de laatste tijd veel behoefte aan tussendoortjes. Helaas koos ik voor ongezonde tussendoortjes waardoor mijn weegschaal laatst 2 kg zwaarder aangaf dan dat ik eigenlijk voor ogen heb. Reden  genoeg om aan de slag te gaan.

 

Waarom kiezen voor gezonde tussendoortjes?

Tussendoortjes worden vaak als dikmakers gezien, maar als je voor gezonde tussendoortjes kiest, dan kunnen ze een belangrijk onderdeel vormen van je dieet. Tussendoortjes kunnen je energie verschaffen gedurende de dag of wanneer je veel beweegt. Een gezond tussendoortje kan je honger doen afnemen en kan er voor zorgen dat je niet te veel eet tijdens de maaltijden.

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Als je verpakte tussendoortjes kiest, is het handig om op het etiket te kijken.Het etiket geeft je informatie over de gemiddelde voedingswaarde. Vaak wordt dit aangegeven per 100 gram, maar ook per portie. De etiketten kunnen je helpen om een gezonde keuze te maken. Het is belangrijk om te letten op hoeveel vetten en verzadigde vetzuren er in zitten en hoeveel suiker het tussendoortje bevat. Kies tussendoortjes waar weinig verzadigde vetzuren in zitten en waar weinig suiker in zit, maar veel  vezels en water.
Onbewerkte tussendoortjes zijn helemaal goed voor je gezondheid. Denk hierbij aan allerlei soorten fruit, groenten, noten,yoghurt en dergelijke.

 

10 Voorbeelden van gezonde tussendoortjes die snel te bereiden zijn.

1. Stukjes komkommer met tzatzikisaus
2. Appelschijfjes met pindakaas
3. Soepstengels
4. Bakje aardbeien
5. Yoghurt met vruchten
6. Gekookt ei
7. Een paar gedroogde pruimen, abrikozen of dadels
8. Aardbeien met geitenkaas
9. Cottage cheese met ananas
10. Handje noten

10 Tussendoortjes zelf maken

Nog leuker is het natuurlijk om zelf gezonde tussendoortjes te maken. Op internet zijn veel recepten te vinden. Hieronder vind je een aantal tussendoortjes die heel gemakkelijk zelf te maken zijn. In mijn blog: 10 tussendoortjes zelf maken kun je lezen hoe je ze moet maken.

1. Tonijnsnack
2. Powerreep
3. Gevulde haverkoeken met appel
4. Wrap met hüttenkäse en zalm
5. Bananenpannenkoekjes
6. Komkommer met brie en walnoot
7. Carrotcake koekjes
8. Havermout dadel koekjes
9. Frozen yoghurt
10. Suikervrije mueslireep

10 Tips om het eten van gezonde tussendoortjes een succes te maken

  1. Eet nooit uit de zak, maar weeg of meet een portie af en zet de zak weg voordat je gaat eten.
  2. Noten zijn gezonde tussendoortjes, maar zorg ervoor dat je er niet te veel eet want er zitten veel calorieën in.
  3. Maak de porties die je eet niet te groot, want anders krijg je te veel calorieën binnen.
  4. Drink zo weinig mogelijk drankjes waar suiker of siroop aan toegevoegd is.
  5. Drankjes van vers fruit zijn gezonder dan drankjes met een fruit smaakje.
  6. Doe tussendoortjes in een plasticdoosje of zakje zodat je ze gemakkelijk mee kunt nemen.
  7. Plan van te voren wat je tussendoor wilt eten en neem het kant en klaar mee naar het werk.
  8. Zorg ervoor dat je geen ongezonde tussendoortjes in huis hebt, zodat je ook niet in de verleiding komt om ze te nemen.
  9. Verwissel de pot met snoep voor een schaal met fruit.
  10. Zet ongezonde tussendoortjes zoals koekjes, chips of ijs waar ze lastig te pakken zijn en zet de gezonde tussendoortjes daar waar je ze gemakkelijk kunt pakken.

10 Dingen die ik geleerd heb van de challenge: gezonde tussendoortjes eten.

  1. Het is heel leuk om je te verdiepen in gezonde tussendoortjes. Op  sites zoals bijvoorbeeld Pinterest staan voorbeelden te over.
  2. Om snel op ideeën te komen voor tussendoortjes die ik kan nemen, heb ik op Pinterest een bord gemaakt met daarin allemaal gezonde tussendoortjes
  3. Doordat er zo veel keus is, wordt het eten van gezonde tussendoortjes niet eentonig. Steeds kun je iets anders eten.
  4. Ik plande elke vrijdag vooraf wat ik als tussendoortje de komende week wilde eten. Het voordeel hiervan is dat je op zaterdag een groot aantal tussendoortjes kan maken en die in potten kan bewaren of in kan vriezen. Als je haast hebt en geen tijd hebt om een tussendoortje te maken, kun je zo een kant en klaar tussendoortje pakken. Je komt op deze manier niet in de verleiding om iets minder gezonds te pakken.
  5. Het zelf maken van gezonde tussendoortjes kost wel meer tijd dan een kant en klaar tussendoortje pakken dat je in de winkel gekocht hebt, maar ik vond het wel de moeite waard om er tijd in te steken.
  6. De meeste dingen die ik zelf maakte vond ik allemaal heel lekker. Toch mislukte er wel eens iets. Ik haalde het recept dan van m’n Pinterest bord af en maakte het daarna niet meer.
  7. Het is wel handig om veel plastic bakjes te hebben, zodat je je tussendoortjes gemakkelijk mee kunt nemen of in de koelkast kunt bewaren.
  8. Gedurende de maand vorderde merkte ik dat ik steeds minder behoefte kreeg aan tussendoortjes met veel suiker en ik begon te wennen aan de minder zoete smaak van de tussendoortjes die ik zelf maakte.
  9. Na een maand gezonde tussendoortjes eten ben ik die 2 kg lekker kwijt en ik heb het gevoel dat ik heerlijk gegeten heb.
  10. Ook na deze maand ga ik door met het eten van gezonde tussendoortjes, hoewel ik wel af een toe een dagje inlas waarop ik ook eens lekker kan snoepen van een  minder gezond tussendoortje .

Ik ben benieuwd of je gemotiveerd bent  door mijn verhaal en of je ook dit project aangaat. Wie weet bevalt het jou net zo goed als het mij bevallen is en wil je uiteindelijk ook geen andere tussendoortjes meer dan alleen maar gezonde.