Morning pages

Het schrijven van morningpages  werd in 1992  bedacht door Julie Cameron en ze beschrijft het in haar boek: The artist’s way. Julie Cameron wil met dit boek blokkades  die onze creatieve vermogens in de weg staan oplossen. The artist’s way heeft al miljoenen mensen geïnspireerd tot het uitvoeren van creatieve plannen zoals bijvoorbeeld: een boek schrijven, een bedrijf willen beginnen, meer tijd voor je creatieve werk maken, een expositie inrichten of een voorstelling maken.

Het boek biedt een 12 weken programma voor het opruimen van creatieve blokkades en het hervinden van je creativiteit. Elk hoofdstuk begint met een thematekst en sluit af met een aantal oefeningen. Een van de oefeningen is het schrijven van morningpages.

Wat zijn morningpages?

Je schrijft dagelijks ’s morgens vroeg, liefst meteen als je uit bed komt, 3 bladzijden in een A4 formaat schrift. Je start met schrijven en blijft schrijven over alles wat er in je hoofd opkomt totdat je 3 bladzijden geschreven hebt. Niets is te gek, te stom of te raar om te schrijven. De woorden hoeven niet mooi te klinken of goed gespeld te zijn.De morningspages worden met de hand geschreven. Cameron raadt je  aan om in het begin je teksten niet terug te lezen. Als je niet weet wat je op moet schrijven, dan schrijf je dat op. Dus: “ik weet nu niet wat ik schrijven moet”en je herhaalt dit totdat je wel weet wat je schrijven moet.

Waarom zou ik morningpages schrijven?

In de ochtend schrijf je al de gedachten die in je hoofd komen op. Vaak worden de negatieve gedachten geformuleerd door de criticus die in je hoofd zit en voortdurend commentaar heeft op wat je doet. Je kunt dan de neiging hebben om te stoppen met schrijven en te denken dat je het toch niet goed kan.  Door je zelf te dwingen om door te schrijven leer je de criticus te negeren. De morningpages gaan je helpen om de interne criticus te zien als een lastig figuur die je weerhoudt van het schrijven. Ze zullen er voor zorgen dat je je goed gaat voelen. De morningpages maken je vertrouwd met wat je denkt en wat je nodig hebt.

13 tips om het beste uit de morningpages te halen:

    1. Sta vroeg op. Je kunt dan in alle rust de teksten schrijven. Je hebt ongeveer 20 tot 30 minuten nodig om de morningpages te schrijven.
    2. Kijk niet naar je telefoon, of de krant of naar internet voordat je begint met schrijven. Kijk er ook niet naar tijdens het schrijven. Dit helpt je om je op je eigen gedachten te focussen.
    3. Maak een ritueel van het schrijven. Doe het steeds op dezelfde plaats ,zorg dat je comfortabel zit en dat je het prettig vindt om te schrijven. Zet een kopje thee of koffie. Geniet er van.
    4.  Zorg dat je mooie spullen hebt om te schrijven. Een pen die lekker schrijft een mooi schrift om in te schrijven. Zorg dat het schrift een A4 formaat heeft.
    5. Schrijf buiten of zet een raam open tijdens het schrijven. Het is fijn om een windje te voelen of de vogeltjes te horen fluiten of om naar buiten te kijken en de natuur te zien.
    6. Maak je geen zorgen om je handschrift. Morningpages zijn er echt alleen voor jou om te lezen,dus het maakt niet uit hoe je schrijft. Probeer zo snel mogelijk je gedachten op te schrijven.
    7. Maak je geen zorgen om spelling en grammatica. Het gaat echt alleen om het schrijven. Niemand leest het behalve jij dus het maakt echt niet uit.
    8. Je hoeft geen afgeronde zinnen te schrijven. Als je tijdens het schrijven ineens iets anders denkt, ga daar dan meteen over schrijven . Het gaat erom dat je onderbewust zijnde aan het werk gaat.
    9. Als je naar muziek wilt luisteren tijdens het schrijven, luister dan alleen naar muziek dat zonder advertenties is want anders wordt je ontzettend afgeleid door de reclame tijdens het schrijven.
    10. Laat niemand je schrijven verstoren. Het lijkt misschien wel erg egoïstisch om een half uur alleen maar te schrijven, maar doordat je je gedachten op papier kunt zetten word je vaak een gezelliger persoon dan wanneer je het niet doet. Zoek dus de rust en stilte op en zeg tegen je huisgenoten dat je even niet gestoord kan worden.10
    11. Censureer je zelf niet. Denk niet dat iemand de tekst gaat lezen. Als je dat wel doet kun je niet eerlijk zijn en schrijf je je echte gedachten niet op. Als je onplezierige gedachten of iets geks dat je wilt gaan doen of dat je je baan op wilt zeggen niet op durft te schrijven, dan blijft het in je hoofd en dan kun je er niet goed over nadenken of het verwerken. Een oplossing is dat je voorin het boek schrijft dat je niet wilt dat iemand deze teksten leest.
    12. Als je blijft denken dat een ander je teksten leest, gooi je morningpages dan weg. Je kunt ze verscheuren of verbranden. Zodra de morningpages geschreven zijn heeft het zijn dienst al bewezen.
    13. Probeer wel elke dag te schrijven. Lukt het een keer niet maak je er dan niet te druk over. Het kan best eens voorkomen dat je een keer niet schrijft . Ben je het een keer vergeten is dat niet erg ga gewoon weer verder met schrijven.

      Wat  de challenge 30 dagen morningpages schrijven mij opleverde

      1.Mijn innerlijke criticus is het zwijgen opgelegd.
      2.Mijn angsten zijn verminderd.
      3.Het schrijven heeft geholpen om mijn hoofd leeg te maken.
      4. Ik heb inzicht gekregen in wat er in mijn hoofd omgaat.
      5.Door het schrijven startte ik elke dag met een positief gevoel.
      6.Het beschrijven van zorgen en gedachten maakte dat ik ze niet hoefde te delen met anderen.

      Deze voordelen hebben er voor gezorgd dat ik zeker na deze 30 dagen door ga met het schrijven van morningpages.

      Wat denk jij? Zou jij het leuk vinden om morningpages te schrijven.